Foto: Lennaert Ruinen.
Stichting Humanitas staat al jaren bekend als een van de grootste zorgorganisaties in Rotterdam, gedreven door een onwankelbaar hart voor haar missie. Maar in een tijd van verandering is het nodig om een nieuwe koers te varen. Dex ging samen met Humanitas aan de slag om deze nieuwe koers te vertalen in een krachtig en helder verhaal, klaar om de wereld in te stappen. Van inspirerende verhalen en sprekende foto’s tot een meeslepende campagnevideo en een origineel kaartenspel.
In een tijd van ingrijpende maatschappelijke veranderingen, is ook de zorgsector genoodzaakt om haar werkwijze aan te passen. De vraag die Humanitas op tafel legde was helder: hoe vertalen we onze nieuwe koers naar een begrijpelijk verhaal? En nog belangrijker, hoe brengen we dit verhaal op een duidelijke manier naar buiten, naar zowel onze medewerkers als de mensen waarvoor Humanitas zich dagelijks inzet? Laten we eerlijk zijn, beleidsdocumenten kunnen complex en droog zijn. Maar Dex ging de uitdaging aan: het beleidsmatige ‘Plan voor de toekomst’ werd omgetoverd tot een krachtig document waarin de ziel van de organisatie tot leven kwam: ‘De kracht van Humanitas’. Een helder en boeiend verhaal met een krachtige boodschap.
Echte verhalen van echte mensen
Niet alleen (her)schreven we ‘De kracht van Humanitas’; we maakten haar ook zichtbaar. Allereerst door middel van een reeks prachtige verhalen, vergezeld van al even prachtige portretten. Hiervoor interviewden we cliënten, bewoners, medewerkers en vrijwilligers. Hun verhalen en foto’s werden het levende bewijs van de kracht van Humanitas, waar mensen zichzelf mogen zijn en hun leven vormgeven zoals zij dat willen, ook als ze op het punt beland zijn waar een helpende hand welkom is. Echte verhalen van echte mensen, kortom, die tonen hoe toegewijd Humanitas is en hoe zij met hart en ziel werkt.
De portretten werden in posterformaat verspreid op de locaties van Humanitas, elk voorzien van een krachtige quote. Wie meer wilde weten en het verhaal achter de persoon wilde ontdekken, hoefde alleen maar de QR-code te scannen.
Spoken word
Maar we gingen nog een stap verder. We bundelden onze krachten voor een schitterende campagnevideo, met hetzelfde team dat eerder al het Hart van Rotterdam had gemaakt. Derek Otte, meester in het gesproken woord, baseerde de tekst op de solide kernwaarden van Humanitas. Humanitas leverde de sterren voor deze campagnevideo.
En dan hebben we nog het ‘Krachtspel’. Een kaartspel dat door teams van Humanitas gespeeld kan worden en waarmee vragen op tafel komen die helpen om in gesprek te komen over ieders kracht én de kracht van de organisatie. Het idee voor een kaartspel kwam van Humanitas en Dex bedacht het concept, de inhoud en bracht het kaartspel – letterlijk – op tafel.
Tot slot hebben we ook een praatplaat gemaakt. Een soort placemat die de koers van Humanitas samenvat in één afbeelding. Al deze instrumenten dragen bij aan het intern laten leven van de nieuwe koers.
Als Dex zijn we trots op de rol die we mochten spelen in het werk van Humanitas, een organisatie die echt het verschil maakt voor Rotterdam en haar inwoners, nu en in de toekomst. Het is mooi om op deze manier iets terug te kunnen geven aan de stad die ons zo dierbaar is. Dit was mensenwerk ten top!
Wij zijn Dex. Makers van communicatie.